July 20, 2011

wHeRe iS YouR maNneRs???

Assalamualaikum... kali ni aku nk cter pasal kejadian yg berlaku kt sek td. klu ko wg sudi nk bc, bc ler...ni sbg pgjrn utk sume. 

kt sek aku de sowg cekgu ni. kononnye nk jd calon utk guru cemerlang le kan. tp ape yg aku bole tabik spring kt die, die ni lgsg x mghiraukan hubungan antara guru ngn guru. aku tau ler aku ni bdk mentah g, xtau g psl selok belok mgajar klu nk dibandingkan dgn die. tp die ni mmg jenis yg xtau malu atau hormat hak owg len. pelik le aku, baran pon ade.

tyme aku mgjr td, bole slumber dek je masuk kelas aku tnpa ketuk pntu or cakap pape. hello!! kelas 2 kelas aku kot, aku berhak ats kelas 2. npe die perlu bt cm2 sdgkan aku ade dlm kelas 2. aku tau le die ckgu lme sek 2, bole dianggap senior, tp ade ke ptt die wt cm2 kt kelas aku??? tau le aku tittle ckg praktikum, sng2 je nk buli aku, xhormat lgsg. bdk2 aku pe g, dh xleh nk tumpu perhatian dah dek kerana ckg 2 pye psl. sbb dierg lbey tkot kt ckg 2 dr aku. mmg aku baran sgt.

aku tau le die 2 nk dptkan gelaran guru cmerlang, tp ptt ke die dpt klu sikap die cm2?? dlm bilik guru, ckp kuat2, sgaja nk cr populariti. cmni nk jdkan calon?? lupekan jela. cube kowg sume pk, ptt ke kite bersikap cm2 hya nk mgejar gelaran yg belum tentu membawa apa2 mkna dlm hidup?? aku xmrh ckg 2 sbb aku hormat die, ilmu die lg tinggi dr aku. tp die sptutnye mnunjukkan contoh yg baik, br le btol nk d calonkan jd guru cemerlang. 

aku ckp ni bkn nk ckp aku baik, aku perfect, tak. tp aku nk cakap, hbungan kte ngn owg len, sikap kite, perlu diutamakan dan jgn ditolak tepi. aku mmg xleh blah ngn owg yg xde manners. biar xpandai, xpe. jnji diri kita pnuh ngn sopan santun. 2 je aku nk ckp, aku mmg geram. sok xtau le nk jd pe klu aku nmpk muke die kt sek nnt. harap aku leh le bersabar. hmm... =(

0 comments: